jeld

پژوهشنامه بهار و تابستان ۸۸

موضوعات آموزشی مناسب برای برنامه‌های تلویزیونی مرتبط با زلزله از دیدگاه مردم تهران
فرخ پارسی‌زاده

زلزله به عنوان یک پدیده طبیعی در دهه اخیر موجب کشته و زخمی شدن دهها هزار نفر و به بار آوردن میلیاردها ریال خسارات اقتصادی و همچنین آثار منفی اجتماعی و فرهنگی در جامعه شده‌ است. رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های تلویزیونی با ارائه برنامه‌های ‌آموزشی و جذاب می‌توانند در ارائه اطلاعات صحیح در کاهش آسیبهای ناشی‌ از زلزله نقش‌آفرین باشند. اگرچه در سالهای اخیر تلویزیون توانسته‌ با بهره‌گیری از جذابیتهای انیمیشن و تولید و پخش برنامه‌های متنوع گام مثبتی در حل بخشی از معضلات اجتماعی و فرهنگی جامعه بردارد،‌ اما تولید برنامه‌های ویژه زلزله که ذکر‌ آن غالباً با ویرانی و کشته شدن مترادف می‌باشد، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. در این پژوهش به منظور شناخت نیازهای آموزشی اقشار مختلف مردم تهران برای ایمن زیستن در برابر خطرات ناشی از زلزله، تحقیق میدانی با پوشش قرار دادن ۶۸۰ نفر در غالب عموم مردم و مشاغل تخصصی که به نوعی با قبل، هنگام و بعد از زلزله مرتبط می‌باشند، انجام شده است. در این پژوهش با ذکر ۲۲ گزینه (قبل، هنگام و بعد از زلزله) ‌که معمولاً در چرخه مدیریت بحران زلزله از اولویت برخوردار می‌باشند؛ از مصاحبه‌شوندگان ‌خواسته شد پنج اولویت اول را که مایلند از طریق تلویزیون در غالب برنامه‌های آموزشی ارائه شود‌، انتخاب ‌کنند. رابطه میان نتایج یافته‌ها در‌ دو گروه عمو‌م مردم و متخصصان با جنسیت، سن، شغل و تحصیلات آنها مورد بررسی قرار گرفت. اگرچه تفاوتهای معناداری در نگرش مخاطبان در انتخاب گزینه‌ها وجود دارد، اما نکته قابل‌ تأمل در این تحقیق این است که مخاطبان علیرغم تفاوت در مشاغل، گزینه “پناهگیری صحیح هنگام زلزله” و‌ “ساخت و ساز ایمن” را به عنوان اولویت آموزشی برای ایمن زیستن در برابر خطرات ناشی از زلزله برگزیده‌اند.

متن کامل