طراحی یک نوع میراگر اصطکاکی جدید همراه با لنت ترمز
فرشید خالقیان و محسن تهرانیزاده
هدف از این مقاله معرفی یک میراگر اصطکاکی پایدار و مقاوم در برابر بارهای دینامیکی است. نامیده میشود به کمک FBP که میراگر اصطکاکی ( Friction Brake Pad) وسیله ساخته شده اصطکاک ناشی از لغزش لنت های ترمز روی سطوح فولادی، انرژی ارتعاشی را مستهلک می کند. در این مقاله با ارائه نتایج آزمایشات، عملکرد ارتعاشی میراگر در اتلاف انرژی نیروهای دینامیکی بررسی شده و مشاهده میشود میراگر طراحی شده ظرفیت بالایی در جذب انرژی نیروهای دینامیکی داشته و به کمک آن میتوان درصد بالایی از انرژی لرزهای را به حرارت تبدیل نمود. نتایج نشان میدهند، بار لغزش این میراگر در طول مسیر لغزش آن ثابت بوده و مقدار این بار در سیکلهای متوالی نیز بدون تغییر است. در این مقاله عملکرد استهلاکی این وسیله در یک قاب پنج طبقه با اتصالات گیردار نیز بررسی شده و با کمک آنالیزهای غیرخطی دینامیکی مشاهده می گردد تغییرمکان جانبی قاب با نصب این وسایل به شدت کاهش یافته در حالی که برش پایه قاب نیز کنترل شده است و قاب در زلزلههای شدید به صورت خطی رفتار کرده و هیچگونه مفصل پلاستیک، در ستونها و عناصر مهاری آن مشاهده نمی شود. بنابراین میراگر اصطکاکی طراحی شده قابلیت های ویژهای در کاهش انرژی ارتعاشی یک سازه تحت نیروهای لرزهای داشته و به سادگی نیز قابل استفاده در انواع سازههای متعارف است.
Full Paper
Vol. 9, No. 4 – Winter 2008
/در مجله JSEE /توسط adminطراحی یک نوع میراگر اصطکاکی جدید همراه با لنت ترمز
فرشید خالقیان و محسن تهرانیزاده
هدف از این مقاله معرفی یک میراگر اصطکاکی پایدار و مقاوم در برابر بارهای دینامیکی است. نامیده میشود به کمک FBP که میراگر اصطکاکی ( Friction Brake Pad) وسیله ساخته شده اصطکاک ناشی از لغزش لنت های ترمز روی سطوح فولادی، انرژی ارتعاشی را مستهلک می کند. در این مقاله با ارائه نتایج آزمایشات، عملکرد ارتعاشی میراگر در اتلاف انرژی نیروهای دینامیکی بررسی شده و مشاهده میشود میراگر طراحی شده ظرفیت بالایی در جذب انرژی نیروهای دینامیکی داشته و به کمک آن میتوان درصد بالایی از انرژی لرزهای را به حرارت تبدیل نمود. نتایج نشان میدهند، بار لغزش این میراگر در طول مسیر لغزش آن ثابت بوده و مقدار این بار در سیکلهای متوالی نیز بدون تغییر است. در این مقاله عملکرد استهلاکی این وسیله در یک قاب پنج طبقه با اتصالات گیردار نیز بررسی شده و با کمک آنالیزهای غیرخطی دینامیکی مشاهده می گردد تغییرمکان جانبی قاب با نصب این وسایل به شدت کاهش یافته در حالی که برش پایه قاب نیز کنترل شده است و قاب در زلزلههای شدید به صورت خطی رفتار کرده و هیچگونه مفصل پلاستیک، در ستونها و عناصر مهاری آن مشاهده نمی شود. بنابراین میراگر اصطکاکی طراحی شده قابلیت های ویژهای در کاهش انرژی ارتعاشی یک سازه تحت نیروهای لرزهای داشته و به سادگی نیز قابل استفاده در انواع سازههای متعارف است.
Full Paper