زمینلرزه، به عنوان یکی از حوادث طبیعی، همواره برای بشر مشکلات زیادی بوجود آورده است. به همین جهت متخصصین از دیرباز به فکر کاهش آسیبهای وارده بودهاند. کشور ایران که در کمربند زلزله آلپ- هیمالیا، یکی از مناطق دارای زلزلههای شدید در دنیا، قرار گرفته است این ضرورت را ایجاب میکند که ساخت و ساز در آن بصورت مقاوم و با تکنولوژی جدید باشد. مهاربندها که از ابتداییترین سیستمهای باربر جانبی هستند برای مقابله با بارهای ناشی از زلزله و باد ابداع شدهاند. در ابتدا از این سیستم بصورت بسیار سادهای استفاده میگردید اما با پیشرفت علم و شناخت معایب و مسائل اقتصادی، نوع مهاربندها تغییر نمود و این تغییرات سبب بوجود آمدن پیچیدگیها و مشکلات جدیدی شد.
با شناخت بیشتر رفتار و روش عملکرد مهاربندهای ساده، استفاده از این سیستم افزایش یافت. اما یکی از عمده مسائل مهاربندها مسئلۀ کمانش آنها میباشد. در دهۀ ۷۰ میلادی برای رفع این مشکل مهاربند کمانشتاب ابداع شد. در این نوع مهاربند یک غلاف از کمانش عضو تحت بارهای محوری جلوگیری میکند که این باعث افزایش باربری مهاربند میشود. با افزایش تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، انواع مختلفی از مهاربندهای کمانشتاب پیشنهاد شده است. این نوع مهاربندها تقریباً به صورت انحصاری در چند شرکت خاص آمریکایی و ژاپنی تولید شده و در دنیا توزیع میگردند ولی قیمت زیاد و زمان تحویل طولانی، استفاده از آن را در ایران با مشکل مواجه کرده است. از طرف دیگر به علت انحصاری بودن این محصول، جزئیات دقیق ساخت آن نیز در دسترس نیست.
هدف این پروژه معرفی نوع جدیدی از مهاربندهای کمانشتاب است که دارای ویژگیهایی از جمله سبکی، راحتی در ساخت، امکان بازبینی هسته پس از وارد شدن بار و … نسبت به نوع معمولی میباشد. برای دستیابی به جزئیات و مشخصات آن، پس از انجام مطالعات اجزاء محدود، آزمایشاتی نیز بر روی ۶ نمونه با اندازۀ ۱:۴ صورت گرفت. نتایج تستها و مطالعات عددی نشان از رفتار مناسب و جذب انرژی بالای این نوع مهاربند در صورت رعایت جزئیات مناسب را دارد.
مطالعه آزمایشگاهی یک نوع مهاربند کمانش تاب تمام فولاد/تبرک معین
/توسط Arash Eslamiزمینلرزه، به عنوان یکی از حوادث طبیعی، همواره برای بشر مشکلات زیادی بوجود آورده است. به همین جهت متخصصین از دیرباز به فکر کاهش آسیبهای وارده بودهاند. کشور ایران که در کمربند زلزله آلپ- هیمالیا، یکی از مناطق دارای زلزلههای شدید در دنیا، قرار گرفته است این ضرورت را ایجاب میکند که ساخت و ساز در آن بصورت مقاوم و با تکنولوژی جدید باشد. مهاربندها که از ابتداییترین سیستمهای باربر جانبی هستند برای مقابله با بارهای ناشی از زلزله و باد ابداع شدهاند. در ابتدا از این سیستم بصورت بسیار سادهای استفاده میگردید اما با پیشرفت علم و شناخت معایب و مسائل اقتصادی، نوع مهاربندها تغییر نمود و این تغییرات سبب بوجود آمدن پیچیدگیها و مشکلات جدیدی شد.
با شناخت بیشتر رفتار و روش عملکرد مهاربندهای ساده، استفاده از این سیستم افزایش یافت. اما یکی از عمده مسائل مهاربندها مسئلۀ کمانش آنها میباشد. در دهۀ ۷۰ میلادی برای رفع این مشکل مهاربند کمانشتاب ابداع شد. در این نوع مهاربند یک غلاف از کمانش عضو تحت بارهای محوری جلوگیری میکند که این باعث افزایش باربری مهاربند میشود. با افزایش تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، انواع مختلفی از مهاربندهای کمانشتاب پیشنهاد شده است. این نوع مهاربندها تقریباً به صورت انحصاری در چند شرکت خاص آمریکایی و ژاپنی تولید شده و در دنیا توزیع میگردند ولی قیمت زیاد و زمان تحویل طولانی، استفاده از آن را در ایران با مشکل مواجه کرده است. از طرف دیگر به علت انحصاری بودن این محصول، جزئیات دقیق ساخت آن نیز در دسترس نیست.
هدف این پروژه معرفی نوع جدیدی از مهاربندهای کمانشتاب است که دارای ویژگیهایی از جمله سبکی، راحتی در ساخت، امکان بازبینی هسته پس از وارد شدن بار و … نسبت به نوع معمولی میباشد. برای دستیابی به جزئیات و مشخصات آن، پس از انجام مطالعات اجزاء محدود، آزمایشاتی نیز بر روی ۶ نمونه با اندازۀ ۱:۴ صورت گرفت. نتایج تستها و مطالعات عددی نشان از رفتار مناسب و جذب انرژی بالای این نوع مهاربند در صورت رعایت جزئیات مناسب را دارد.