برپایی کارگاه آموزشی یک روزه “شناسایی نیازهای مشترک دانش‌آموزان ناشنوا؛ قبل، هنگام و بعد از وقوع زلزله “

برپایی کارگاه آموزشی یک روزه

” شناسایی نیازهای مشترک دانش‌آموزان ناشنوا؛ قبل، هنگام و بعد از وقوع زلزله “

۲۹ آذر ۱۳۸۵، مجتمع آموزشی نیمروز (ناشنوایان)؛ تهران

بخش آموزش همگانی با مشارکت مدیریت آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران، کارگاه آموزشی یک روزه‌ای تحت عنوان “شناسایی نیازهای مشترک دانش‌آموزان ناشنوا؛ قبل، هنگام و بعد از وقوع زلزله” برگزار کرد. هدف از این برگزاری، ارائه راه‌کارهای مناسب به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله برای دانش‌آموزان ناشنوا در مدارس بود. مخاطبین این کارگاه، معلمان، دانش‌آموزان ناشنوای مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان و همچنین، اولیای آنان، در روز چهارشنبه، ۲۹ آذرماه ۸۵، در مجتمع آموزشی نیمروز، گرد هم آمدند.

موضوعاتی که در این کارگاه یک روزه برای کارگروه‌های مختلف آن به بحث و گفتگو گذاشته شد، عبارت بودند از:

  1. بررسی موانع و مشکلات آموزشی موجود دانش‌آموزان ناشنوا در خصوص آمادگی در برابر زلزله؛
  2. نقش معلمان در آموزش ایمنی در برابر زلزله و آگاه‌سازی دانش‌آموزان ناشنوا قبل از وقوع زلزله؛
  3. اهمیت مشارکت اولیا و مربیان در ایمن‌سازی غیر سازه‌ای فضای داخل مدرسه؛
  4. بررسی نقش اولیا و مربیان در کاهش خطرات ناشی از زلزله (بعد از وقوع آن)؛
  5. ویژگی‌های مدرسه ایمن در برابر زلزله برای دانش‌آموزان ناشنوا؛
  6. ویژگی آموزش‌های مناسب در زمینه زلزله و ایمنی برای دانش‌آموزان ناشنوا؛
  7. بررسی نیازهای اولیه دانش‌آموزان ناشنوا بلافاصله بعد از وقوع زلزله؛

کارگاه در ساعت ۹:۱۵ صبح، با تلاوت قرآن توسط یکی از دانش‌آموزان نابینا و با حضور ۱۸۰ نفر از معلمان، دانش‌آموزان ناشنوا، اولیا، مسؤولان و کارشناسان مربوطه، آغاز شد. در ابتدا، آقای “محسن غفوریان”، مدیر آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران، ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان در کارگاه، به ارائه بحث در مورد ناشنوایان و روش‌های آموزشی مناسب برای این گروه پرداخت. سپس آقای “ابوالفضل سعیدی”، کارشناس آموزش و پرورش استثنایی، مقاله خود را تشریح کرد. در ادامه نیز آقای “فرخ پارسی‌زاده”، مدیر آموزش همگانی پژوهشگاه، به اهمیت آمادگی در برابر زلزله در بین افراد، به خصوص دانش‌آموزان ناشنوا اشاره کرد. در ادامه برنامه، شرکت‌کنندگان در گروه‌های از پیش تعیین شده، در کلاس‌های مجزا، گفتگو و بحث‌های خود را درباره موضوعات مطرح شده آغاز کرده و پس از ادای فریضه نماز و صرف ناهار، نمایندگانی از کارگروه‌ها، گزارش خود را ارائه دادند. در پایان، جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از برپایی این برنامه توسط شرکت‌کنندگان و کارشناسان، در قالب برنامه‌ای کوتاه به نمایش درآمد.

یکی از قسمت‌های مهم کارگاه، حضور دو دانش‌آموز بازمانده از زلزله سال ۸۲ شهر بم و نقل خاطره خود از آن روز بود که با کمک و همراهی معلم خود، لحظات تأثیرگذاری را شکل دادند.

در پایان این کارگاه، گواهی حضور فعال نیز به شرکت‌کنندگان اهدا شد.

گروه اجرایی کارگاه

مدیر آموزش همگانی

فرخ پارسی‌زاده

کارشناس آموزش

ویدا حشمتی

کارشناس آموزش

علی‌احسان سیف

کارشناس آموزش

فاطمه خوانساری موسوی

کارشناس آموزش

ملیحه اسکندری

عکاس و تصویربردار

محمدرضا جمالی‌فرد