رفتار دینامیکی غیرخطی، به عنوان رفتار واقعی سیستمهای سازهای، در تحلیل و طراحی بسیاری از سیستمهای لرزهای قابل صرف نظر کردن نیست. یکی از رفتارهای غیرخطی، در سیستمهای دینامیکی درگیر با اصطکاک، که قریب به اتفاق مسائل واقعی مهندسی عمران را شامل میگردند، مشاهده میگردد. در بسیاری از مسائل مهندسی درگیر با اصطکاک، اصطکاک به صورت اصطکاک کولمب در نظر گرفته میشود، که بزرگی نیروی اصطکاک ثابت و جهت آن همیشه در خلاف جهت لغزش (حرکت دو سطح دارای تماس) است، و بارها تغییر میکند. تغییرات ناگهانی در جهت حرکت، سبب گسستگی در نیروی اصطکاک و غیرخطی شدن رفتار سیستم سازهای میگردد. این امر سبب پیچیدگی ارزیابی پاسخ سیستم های درگیر با اصطکاک است. پاسخهای دقیق نیز اصولاً برای مسائل دینامیک سازه غیرخطی چند درجه آزاد، قابل حصول نیستند. در مورد مسائل درگیر با اصطکاک، حتی با استفاده از گامهای زمانی بسیار کوچک و در حد صفر در روش انتگرالگیری گام به گام، به علت تغییرات ناگهانی علامت نیروهای اصطکاک، ممکن است مشکلات همگرایی خاصی نیز، برای پاسخهای تقریبی ایجاد گردد. برای مطالعه عملکرد روشهای جدید تحلیل و بررسی دقت آنها، تعریف مسائل غیرخطی مناسب و دارای حل دقیق بسیار مفید است. بنابراین تعریف مسائل درگیر با اصطکاک و دارای حل دقیق به خصوص، از منظر تحقیقاتی، دارای اهمیت ویژهای است. در این پایاننامه، فراهم آوردن قابلیت تعریف چنین مسائلی، مد نظر بوده، به معرفی روشی برای تعریف سیستمهای دینامیک سازه چند درجه آزاد درگیر با اصطکاک و دارای پاسخ مشخص و دقیق دلخواه، پرداخته خواهد شد. برای اعمال کاربردی روش، برنامههای لازم، به کمک زبان برنامهنویسی Fortran 2000 و در محیط نرمافزارCompaq Visual Fortran Version 6.5، تهیه شده است، و به کمک آنها، کارایی یکی از روشهای تقریبی تحلیل سیستمهای درگیر با اصطکاک، که قبلاً صرفاً برای سیستمهای یک درجه آزاد نشان داده شده بود، در حالت چند درجه آزاد، بررسی و نشان داده شده است.
ارائه روشی برای تعریف سیستم های دینامیک سازه درگیر با اصطکاک و دارای پاسخ مشخص دلخواه/ارغوانی مهبان
/توسط Arash Eslamiرفتار دینامیکی غیرخطی، به عنوان رفتار واقعی سیستمهای سازهای، در تحلیل و طراحی بسیاری از سیستمهای لرزهای قابل صرف نظر کردن نیست. یکی از رفتارهای غیرخطی، در سیستمهای دینامیکی درگیر با اصطکاک، که قریب به اتفاق مسائل واقعی مهندسی عمران را شامل میگردند، مشاهده میگردد. در بسیاری از مسائل مهندسی درگیر با اصطکاک، اصطکاک به صورت اصطکاک کولمب در نظر گرفته میشود، که بزرگی نیروی اصطکاک ثابت و جهت آن همیشه در خلاف جهت لغزش (حرکت دو سطح دارای تماس) است، و بارها تغییر میکند. تغییرات ناگهانی در جهت حرکت، سبب گسستگی در نیروی اصطکاک و غیرخطی شدن رفتار سیستم سازهای میگردد. این امر سبب پیچیدگی ارزیابی پاسخ سیستم های درگیر با اصطکاک است. پاسخهای دقیق نیز اصولاً برای مسائل دینامیک سازه غیرخطی چند درجه آزاد، قابل حصول نیستند. در مورد مسائل درگیر با اصطکاک، حتی با استفاده از گامهای زمانی بسیار کوچک و در حد صفر در روش انتگرالگیری گام به گام، به علت تغییرات ناگهانی علامت نیروهای اصطکاک، ممکن است مشکلات همگرایی خاصی نیز، برای پاسخهای تقریبی ایجاد گردد. برای مطالعه عملکرد روشهای جدید تحلیل و بررسی دقت آنها، تعریف مسائل غیرخطی مناسب و دارای حل دقیق بسیار مفید است. بنابراین تعریف مسائل درگیر با اصطکاک و دارای حل دقیق به خصوص، از منظر تحقیقاتی، دارای اهمیت ویژهای است. در این پایاننامه، فراهم آوردن قابلیت تعریف چنین مسائلی، مد نظر بوده، به معرفی روشی برای تعریف سیستمهای دینامیک سازه چند درجه آزاد درگیر با اصطکاک و دارای پاسخ مشخص و دقیق دلخواه، پرداخته خواهد شد. برای اعمال کاربردی روش، برنامههای لازم، به کمک زبان برنامهنویسی Fortran 2000 و در محیط نرمافزارCompaq Visual Fortran Version 6.5، تهیه شده است، و به کمک آنها، کارایی یکی از روشهای تقریبی تحلیل سیستمهای درگیر با اصطکاک، که قبلاً صرفاً برای سیستمهای یک درجه آزاد نشان داده شده بود، در حالت چند درجه آزاد، بررسی و نشان داده شده است.