شبیهسازی رفتار چرخهای مهاربندهای کمانشتاب
امیرحسین سلمانپور، فریدون اربابی
با توجه به رواج روزافزون استفاده از مهاربندهای کمانشتاب (Buckling-Restrained Braces = BRBs) در دنیا و استفاده بالقوه آن در ایران، مطالعه دقیقتر رفتار و عملکرد لرزهای این مهاربندها اهمیت ویژهای دارد. تقریباً در تمامی مطالعات صورت گرفته، رفتار چرخهای مهاربندهای کمانشتاب با استفاده از مدل دو خطی شبیهسازی شده است. در این مقاله، با استفاده از مدل فولاد Giuffre-Menegotto-Pinto ، مدلی قابل اعتمادتر برای شبیهسازی رفتار چرخهای این مهاربندها ارائه می-گردد. مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که مدل مزبور به خوبی قادر است رفتار چرخهای مهاربندهای کمانشتاب را شبیهسازی کند. همچنین در این مقاله راهکاری برای شبیهسازی پدیده خستگی سیکل کم (Low-Cycle Fatigue) این مهاربندها پیشنهاد میشود.
متن کامل
پژوهشنامه بهار و تابستان ۸۸
/در پژوهشنامه /توسط adminشبیهسازی رفتار چرخهای مهاربندهای کمانشتاب
امیرحسین سلمانپور، فریدون اربابی
با توجه به رواج روزافزون استفاده از مهاربندهای کمانشتاب (Buckling-Restrained Braces = BRBs) در دنیا و استفاده بالقوه آن در ایران، مطالعه دقیقتر رفتار و عملکرد لرزهای این مهاربندها اهمیت ویژهای دارد. تقریباً در تمامی مطالعات صورت گرفته، رفتار چرخهای مهاربندهای کمانشتاب با استفاده از مدل دو خطی شبیهسازی شده است. در این مقاله، با استفاده از مدل فولاد Giuffre-Menegotto-Pinto ، مدلی قابل اعتمادتر برای شبیهسازی رفتار چرخهای این مهاربندها ارائه می-گردد. مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که مدل مزبور به خوبی قادر است رفتار چرخهای مهاربندهای کمانشتاب را شبیهسازی کند. همچنین در این مقاله راهکاری برای شبیهسازی پدیده خستگی سیکل کم (Low-Cycle Fatigue) این مهاربندها پیشنهاد میشود.
متن کامل