ارزیابی روشهای کاربردی برای آموزش مفاهیم زلزله به کودکان پیش دبستانی

ارزیابی روشهای کاربردی برای آموزش مفاهیم زلزله به
کودکان پیش دبستانی

مجری پروژه:
یاسمین استوار ایزدخواه

همکار:
ویدا حشمتی

چکیده

لرزه خیزی ایران و عدم امکان پیش بینی دقیق زمان وقوع زلزله، بر لزوم برنامه ریزی برای آموزش و آمادگی رویارویی با این پدیده طبیعی تأکید می نماید. تجارب زلزله های گذشته مبیّن آن است که آموزش و آمادگی تا حد زیادی آثار سوء ناشی از زلزله را کاهش می دهد. در کشور ما، برنامه ریزی برای آمادگی قشرهای مختلف جامعه مدتهاست که آغاز گردیده است؛ اما آمادگی کودکان به دلیل آسیب پذیرتر بودن و نقش آنها به عنوان آینده سازان جامعه، از اهمیت ویژه ای برخوردارست؛ بنابراین باید از همان دوران اولیه، یادگیری آغاز و همزمان با افزایش تواناییهای جسمی و ذهنی کودکان، فرآیند آموزش و یادگیری، گسترده تر و پایدارتر گردد.
در این پژوهش، روشهای مختلف آموزش از جمله نمایش عروسکی، شعر، قصه، نقاشی و گفتگو، بررسی و بر اساس نتایج یافته ها، راهکارها و پیشنهادهایی به منظور تسهیل فرآیند آموزش در مقطع پیش دبستانی ارائه گردیده است. در این راستا، با اشاره به
اهمیت آموزش مفهوم زلزله به کودکان، هدف آموزش آمادگی در برابر زلزله، ایمنی و روشهای دستیابی به آن، روش آموزش
“زلزله و ایمنی” در مقطع پیش دبستانی ارائه و تاریخچه و اهداف برگزاری تمرین “زلزله و ایمنی”، ابزار و فعالیتهای آموزشی معرفی شده است. مطالعات انجام شده در ایران و چند کشور جهان در مورد آموزش مفهوم زلزله در مهدهای کودک در مقطع
پیش دبستانی ارائه، نمونه آماری از مهد های انتخابی تهیه و با روشهای مختلف به کودکان آموزش داده شده است. روشهای مذکور ارزیابی و دیدگاه والدین، کودکان و مربیان تشریح و با ارائه یک نمونه طرح درسی با موضوع “زلزله و ایمنی”، به مشاهدات تدریس مربیان درباره این موضوع اشاره گردیده، پیشنهادهایی در خصوص بهبود و گسترش این طرح و نتایج آن در مهدهای سراسر کشور برای آگاهی و آماده سازی کودکان قبل از مقطع دبستان ارائه شده است.
ایجاد انگیزه یادگیری در کودکان، القای مفاهیم مربوط به زلزله، فراگیری آموزش نحوه صحیح پناهگیری بدون ترس و نگرانی و انتقال آن به خانواده و دوستان، افزایش سطح آگاهی والدین درباره زلزله با شرکت در جلسات توجیهی و ارائه پاسخهای مناسب
به پرسشهای احتمالی کودکان برخی از دستاوردهای این تحقیق است

واژههای کلیدی

کودکان، آموزش زلزله و ایمنی، مقطع پیش دبستانی، روشهای آموزشی، آمادگی

An Evaluation of the Applicable Methods in Teaching Earthquake Issues to Preschool Children

Authors: Y.O. Izadkhah and V. Heshmati

Abstract

Earthquakes are among one of the most threatening natural disasters in Iran which cause unpredictable casualties and irreparable economic loss every now and then. An assessment of these kinds of disasters reveals that children are one of the most vulnerable groups in the society in the time of earthquakes. The vulnerability of children as well as the necessity of conducting activities to teach about earthquakes as well as getting prepared against its consequences, resulted in teaching issues on earthquakes to children, administrators and instructors. In this regard, an evaluation of the educational methods and the contents are very important.

In this project, various educational methods such as puppet shows, storey telling, singing and music, drawing and discussions are assessed, and recommendations have been suggested based on the results in order to facilitate teaching process in the preschool level. In this regard, first of all, the importance of teaching earthquake issues to children as well as the aim of teaching preparedness and ways to obtain it have been addressed. Then, the method for teaching “Earthquake and Safety” in preschool level has been presented. The background of holding “Earthquake and Safety” drills, the aim, as well as the educational activities, tools and products have been introduced. Previous studies in Iran and few other countries in regard to teaching earthquake issues to preschool children are also stated. Later, the methodology and data analysis have been presented. A statistical sample has been selected from few kindergartens. Children have been taught by various methods which have been evaluated afterward. Also the teachers’, administrators’ and parents’ points of view have been addressed and noted. A lesson plan regarding “Earthquake and Safety” which has been taught to children in one of Iranian kindergartens is also presented. The observations made by the project manager and the colleague in the classrooms are also stated. In regard to educational and art activities, few cases are also addressed.

At the end, recommendations have been made in order to facilitate and expand the results of this project in all kindergartens of Iran in order to prepare children about earthquake issues before school time.


Keywords:

Children, Teaching “Earthquake and Safety” Issues, Preschoolers, Educational Methods.