با برگزاری کارگاه آموزشی ” سیزدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی و آشنایی با مدیریت بحران” که صبح امروز، چهارشنبه دوم آذرماه برگزار شد؛ اعضای شورای معاونین مناطق آموزش و پرورش شهر تهران، برای برگزاری مانور توجیه شدند.
در این کارگاه که بنا به درخواست ” اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران” در پژوهشگاه تشکیل شد؛ اعضای گروه آموزش های همگانی پژوهشگاه ضمن ارائه نکاتی در خصوص فلسفه و ماهیت وجودی اجرای مانور زلزله و ایمنی؛ گزارشی اجمالی از نحوه برگزاری این مانور را طی ۱۲ سال گذشته ارائه دادند.
دبیر ستاد مدیریت بحران اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران هدف از این درخواست را تاکیدی بر لزوم اجرای صحیح مانور و اهمیت و ضرورت آن ذکر کرده و گفت: جدی انگاشتن برگزاری مانور و ایجاد دغدغه فکری و حساسیت در زمینه مانور برای فرهنگیان و مدیران آموزش و پرورش، مهمترین علت درخواست برگزاری این کارگاه بود.
” قاسم منوچهری” افزود: متاسفانه و علی رغم برگزاری ۱۲ دور مانور زلزله و ایمنی، هنوز برخی از فرهنگیان آموزش و پرورش با کم توجهی و یعضاً بی تفاوتی با این موضوع برخورد کرده و انگیزه لازم و کافی برای برگزاری مناسب و مساعد مانور مذکور را ندارند.
قابل ذکر است که در بخش نخستین این کارگاه چهارساعته که از ۸ صبح روز چهارشنبه آغاز و تا ۱۲ ظهر به طول انجامید؛ رییس گروه آموزش های همگانی پژوهشگاه ضمن تشریح علل وقوع زلزله و وضعیت لرزه خیزی کشور؛ نکاتی پیرامون کاهش ریسک زلزله و خسارات ناشی از آن را برای حضار این کارگاه با ارایه پاورپوینت تبیین نمود.
دکتر ” محمدرضا مهدوی فر” گفت: در بین کل حوادث طبیعی ای که طی سال رخ می دهد؛ کشته شدگان ناشی از زلزله ۵۵ درصد از کل آمار را به خود اختصاص می دهد.
دبیر شورای دایمی برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی با اشاره به وضعیت لرزه خیزی کشور، بر لزوم رعایت نکات ایمنی و زندگی با زلزله را از ملزومات و نیازهای انکارناپذیر جامعه دانسته و گفت: زلزله بلا نیست؛ بلکه نشانه ایست که بیانگر زنده و فعال بودن زمین در یک منطقه است؛ لذا واجب است که با پذیرش این موضوع به اقدامات و راهکارهای کاهش خسارات ناشی از آن آشنا شده و عمل کنیم.
وی در ادامه سخنانش با پخش فیلمی از زلزله ۱۱ مارس ۲۰۱۱ ژاپن و درسهای آموخته شده از این زلزله گفت: عملکرد دولت و مسوولان ژاپن و نیز رفتار مردم این کشور در این زلزله ۹ ریشتری؛ الگوی مناسبی را برای چگونگی رفتار و مواجهه با زلزله به کل جهان آموخت.
در بخش دوم این کارگاه دکتر مهدوی فر ضمن ارایه الگوی مناسب برای پناهگیری؛ به مقایسه دو روش پناهگیری DCH و مثلث حیات پرداخته و خاطرنشان کرد: شانس اینکه یک زلزله را احساس کرده و روش مثلث حیات برایتان بهتر از DCH باشد، یک به ۱۲هزار است.
در ادامه “علی احسان سیف” با نگاهی اجمالی به مدارس بم پس از زلزله؛ تصریح کرد: از ۱۹۱ مدرسه ای که در شعاع زلزله قرار داشت ۱۶۷ مدرسه بطور کامل تخریب شدند و حدود هشت هزار دانش آموز از آمار کل جانباختگان زلزله بم را به خود اختصاص داده است.
این کارشناس گروه آموزش های همگانی پژوهشگاه با اشاره به یکسان نبودن متولیان برگزاری مانور در مدارس، عدم توجه کادر آموزشی به تمامی نکات موجود در دستوالعمل، ارایه آموزش های متفاوت و غیرعلمی توسط برخی سازمان ها، بی تفاوتی برخی از معلمان نسبت به اجرای مانور و نیز اقدامات نامناسب و اشتباه؛ موارد مذکور را از جمله ضعف ها و مشکلات اجرایی و آموزشی مانور ذکر کرد.
وی افزود: اجرای مانور بر اساس دستورالعمل و بصورت فصلی یا هر شش ماه یکبار، تعیین تیم و یا مسوول اجرایی، اجرای مانور در شیفت بعداز ظهر مدارس، مقاوم سازی غیرسازه ای مدارس و تجهیز آنها به وسایل ایمنی و رعایت نکات ایمنی در مدارس و استاندارد سازی آنها از جمله مواردی هستند که در صورت رعایت؛ اجرای مانور سالیانه زلزله و ایمنی را با توفیق و اثربخشی بیشتری همراه خواهند ساخت.