از آنجایی که به دلیل کاهش سطح تنشهای اعمالی به مدلهای با ابعاد بسیار کوچکتر از سازه واقعی، رفتار مدل به میزان زیادی با رفتار واقعی متفاوت خواهد بود استفاده از دستگاه سانتریفیوژ موجب می گردد مدل در یک میدان ثقل بالاتر از شتاب طبیعی زمین قرار گیرد. این امر باعث افزایش تنشهای ناشی از وزن تا حد تنشهای واقعی میگردد و لذا رفتار مدل مشابهت زیادی به رفتار واقعی پیدا میکند. با این حال با اعمال ضرایب مناسب تشابه تلاش میگردد که رفتار واقعی سازه از رفتار مشاهده شده مدل کوچک بدست آید.
دستگاه سانتریفوژ در مبحث مدلسازی فیزیکی، دارای تکنولوژی برتر و از چنان جایگاهی برخوردار است که در دو دهه اخیر، کنفرانسی با موضوع Centrifuge در سطح جهانی و هر سه سال یکبار برگزار میشود. فقط معدودی از کشورها تکنولوژی ساخت دستگاه مذکور را دارند و تاکنون، بزرگترین و قویترین این دستگاهها در سطح جهان توسط کشور فرانسه ساخته شده است. دستگاه سانتریفوژ این آزمایشگاه در سال ۱۳۸۱ از شرکت ACTIDYN کشور فرانسه خریداری شد. این دستگاه در حال حاضر در آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله پژوهشگاه نصب شده است و بدلیل عدم همکاری شرکت سازنده، راه اندازی کامل آن توسط متحصصین داخلی در حال انجام است. با راه اندازی این دستگاه، پژوهشگاه جزو معدود مراکزی است که از این تجهیزات پیشرفته برخوردار خواهد شد.
دستگاه سانتریفیوژ پژوهشگاه دارای قطر ۷ متر، شعاع پلاتفرم ۳ متر، ابعاد نمونه آزمایشگاهی ۰٫۸*۱ متر و دارای ظرفیت باربری۱۵۰۰ کیلوگرم جهت اعمال شتاب تا ۱۰۰g و ظرفیت باربری۸۵۰ کیلوگرم در حداکثر شتاب ۱۳۰g می باشد. این دستگاه امکانات متنوعی از قبیل امکان دسترسی به نمونه ی تحت آزمایش در حین چرخش از طریق کنترل های الکترونیکی، امکان تزریق مایعات و یا گاز به نمونه و همچنین ارسال تصاویر و اطلاعات از نمونه را فراهم می سازد.
از آنجایی که کلیه قسمتهای مکانیکی الحاقی به دستگاه نظیر موتور و پمپ روغن و همچنین سیستم های کنترل هر یک بصورت جداگانه بسته بندی و به کشور وارد شده بود و شرکت سازنده از همکاری در خصوص راه اندازی دستگاه در سالیان گذشته امتناع نموده بود استفاده از توان شرکت های داخلی به منظور نصب ملحقات مزبور و راه اندازی دستگاه مدنظر قرار گرفت. با اتمام عملیات ساختمانی ساختمان محل قرارگیری دستگاه سانتریفیوژ و تحویل موقت آن در پاییز ۱۳۹۳ عملیات راه اندازی دستگاه با بهره گیری از توان متخصصین داخلی، در دو مرحله مدنظر قرار گرفت. مرحله اول در بهار ۱۳۹۴ با نصب تابلوی برق و سیم کشی های مربوطه و انجام تست های سرد و گرم با موفقیت به پایان رسید و مرحله دوم راه اندازی دستگاه مشتمل بر نصب موتور و پمپ روغن و … در شهریور ۹۴ بصورت کامل انجام شده و دستگاه بصورت مقدماتی راه اندازی گردید. در روزهای اخیر صحت چرخش دستگاه تا شتاب ۴۰g کنترل شد و انشالله طی ماههای آتی صحت سنجی و راه اندازی نهایی دستگاه و دستیابی به حداکثر قابلیتهای آن ممکن خواهد گردید.